Pióra wieczne Platinum Izumo – sztuka użytkowa

Kiedy przedstawialiśmy Wam historię piór wiecznych Platinum, nie zdołaliśmy pomieścić we wpisie wszystkich cennych informacji o poszczególnych modelach tej japońskiej marki. Teraz chcemy opowiedzieć Wam o jednej z najbardziej niezwykłych serii piór wiecznych marki Platinum – Izumo.

Ich nazwa pochodzi od położonego w prefekturze Shimane miasta Izumo, gdzie urodził się współtwórca marki Platinum Pen Co., Syunichi Nakata. Słowo „Izumo” w języku japońskim oznacza podnoszące się chmury, co jest symbolem wzrostu, rozwoju i kreatywności. Według japońskich legend, Izumo było miejscem, gdzie dawniej raz w roku gromadzili się bogowie i debatowali nad sprawami Japonii. Jest to więc miejsce niezwykle istotne dla mieszkańców Kraju Kwitnącej Wiśni, gdzie imponująca natura jest tłem dla bogatej mitologii japońskiej.

Pióra wieczne Izumo, wytwarzane są od 2010 roku z wykorzystaniem najszlachetniejszych materiałów, takich jak ebonit, drzewo żelazne czy żywica i uszlachetniane z wykorzystaniem najstarszych technik lakierniczych w historii sztuki dalekiego wschodu. Nad ich finalnym wyglądem czuwają rzemieślnicy, specjalizujący się w obróbce ręcznej, czerpiącej z czasów, gdy między japońskimi świątyniami przechadzali się samurajowie. Każde z piór Izumo może być skarbem rodzinnym, przekazywanym z pokolenia na pokolenie, któremu patyna doda tylko charakteru i wydobędzie wewnętrzne piękno, by mogli je podziwiać kolejni posiadacze.

Pierwsze pióra Izumo Urushi, swą nazwę zaczerpnęły od lakieru Urushi, stosowanego dawniej do ozdabiania elementów świątynnych i zbroi samurajów. Nakładany jest on ręcznie w długotrwałym procesie nazywanym Byakudan-Nuri. Czarny lakier odcedzany jest początkowo przez specjalny papier, by osiadły na nim wszelkie zanieczyszczenia. Następnie pierwsza warstwa wcierana jest w ebonit, z którego wykonane zostanie pióro. Następnie pióro trafia do nawilżającej kąpieli, która utwardza lakier, pokrywane jest lakierem transparentnym, po czym wszelkie niedoskonałości z jego powierzchni są usuwane specjalnym nożykiem. Cały proces powtarzany jest trzykrotnie. Po usunięciu ostatnich niedoskonałości, pióro przechodzi polerowanie węglem, woskiem, a następnie ścieranie i polerowanie olejem z dodatkiem tytanu. Dwa ostatnie procesy są również powtarzane trzykrotnie. Byakudan-Nuri trwa od kilku do kilkunastu tygodni i powoduje, że z upływem czasu błyszczący jak lustro lakier będzie jaśniał, oddając coraz piękniej odcienie, jakie nadał mu rzemieślnik. Nie ma dwóch identycznych piór Izumo.

Kolory wydobywające się z załamań lakieru Urushi, odpowiadają nazwom trzech piór Izumo Urushi. Izumo Tamenuri Akatame Urushi to pióro w kolorze czerwonym (Akatame). Kolor ten z czasem będzie coraz intensywniej widoczny w miejscach takich jak krawędzie skuwki i korpusu.
Izumo Tamenuri Biwatame Urushi uwidoczni z czasem piękny, burszytnowo-brązowy kolor, a Izumo Tamenuri Soratame Urushi w procesie jaśnienia lakieru ujawni zieleń Soratame. Wszystkie trzy odcienie powstały w wyniku nakładania kolejnych warstw lakieru, a dokładne proporcje to pilnie strzeżona tajemnica japońskich rzemieślników.

W przypadku piór Izumo Tagayasan, pióra wieczne wykonane są z czarnego, niezwykle twardego drzewa żelaznego, trudnego w obróbce i cenionego za wytrzymałość. Tagayasan oznacza dosłownie „ten, który jest tak twardy, jak miecz ze stali”.

Drzewo żelazne, zanim stanie się korpusem i skuwką pióra Izumo, jest suszone przez 20 dni, aby uzyskać produkt, który nie podda się żadnym zmianom po obróbce. Następnie docinane jest do kształtu pióra, piaskowane, szlifowane i poddawane dalszej obróbce ręcznej. Pióra Izumo Tagayasan występują w dwóch wersjach – matowej i błyszczącej, pokrytej transparentnym lakierem. Obie są niezwykle lekkie i wytrzymałe.

Na tym jednak nie kończy się seria tych niezwykłych piór, które stanowią nawiązanie do japońskiej kultury, sztuki i natury, będąc prawdziwymi dziełami sztuki. Pióra te wykonane również z ebonitu, wzbogacone zostały materiałami szlachetnymi nakładanymi między kolejne warstwy lakieru Urushi.

Izumo Aizu Raden Maki-e Aurora – pióro wykonane techniką Aizu Maki-e, jedną z najstarszych technik lakierniczych, pochodzącą z miasta Aizu. Między kolejne warstwy czarnego lakieru Urushi nałożono pędzelkiem złoty pyłek. Dodatkowo w lakierze zatopione zostały idealnie docięte fragmenty masy perłowej, które przypominać mają, jak nazwa wskazuje, zorzę polarną.

Izumo Kaga Maki-e Urokomon – wykonane techniką Hira Maki-e, polegającą na ręcznym wcieraniu złotego i srebrnego pyłku w kilkanaście warstw lakieru Urushi. Aby utworzyć bogatszy wzór Urokomon, od którego nazwy zaczerpnęło imię to niezwykłe pióro, w lakierze zatopiono idealnie docięte fragmenty masy perłowej.

Izumo Kaga Maki-e Hama no Matsu – pióro wieczne wykonane zostało również techniką Hira Maki-e. Wzory utworzone przez wcieranie złotego i srebrnego pyłku odzwierciedlają piękno japońskiego wybrzeża porośniętego czarnymi sosnami, do którego przybijają fale oceanu. Podobnie jak Izumo Kaga Maki-e Takisansui, którego wzory tworzą migotliwy wizerunek wodospadu opadającego w dolinę.

Izumo Yakumonuri Yakumo Byakudan to pióro szczególnie związane z nazwą Izumo – motyw płynących po niebie chmur, widoczny na suficie świątyni Izumo, uzyskano dzięki długotrwałemu procesowi nakładania szlachetnych kruszców. Ebonit pokryto najpierw cienkim plastrem złota, a następnie obsypując je wyselekcjonowanymi pyłkami złota i srebra, namalowano na całej powierzchni pióra chmury. Na kolejnym etapie pióro pokryto wielokrotnie lakierem Urushi, zabarwionym na czerwony, zielony i pomarańczowy kolor. Na to finalnie trafiły warstwy transparentnego lakieru Sukiurushi. Procesy te zajmują kilkanaście tygodni.

Niezwykłe jest również pióro Izumo Shikkoku Chikuringunkozu, przedstawiające tygrysa w lesie bambusowym. Powstało jedynie 600 sztuk tego niezwykłego pióra wykonanego z żywic. Wizerunek tygrysa spacerującego między bambusami wykonano techniką sumikoage taka maki-e. Polega ona na nakładaniu pyłku z węgla drzewnego (shoen) w kilkunastu warstwach. Uzyskuje się w ten sposób efekt 3D, który widać po oświetleniu pióra.

Najnowsi członkowie rodziny Izumo, Bamboo Weaving, wykonane zostało z żywicy POM pokrytej ręcznie zaplatanym bambusem, zabezpieczonym lakierem Urushi. Bambus poddawany jest wcześniej procesowi Torafudake – namaczaniu w roztworze zawierającym specjalne bakterie, nadające mu pożądany i ceniony wzór tygrysich pasków. Proces ten jest znany od okresu Edo i ceniony w japońskiej sztuce. Kilkutygodniowe suszenie i utrwalanie powoduje, że bambus staje się wytrzymały, a jego paski, chronione przez lakier Urushi, ściśle przylegają do siebie. Proces zaplatania możecie obejrzeć tutaj. Każde pióro jest oplecione 36 paskami bambusa o szerokości 2 mm i grubości 0,2 mm. Izumo Bamboo Weaving Yokoajiro Torafu Urushi to pióro w oplocie z „tygrysim” wzorem. Model Bamboo Weaving Gozame Benikabairo Urushi ma kolor czerwono-brązowy (Benikabairo), natomiast model Izumo Bamboo Weaving Gozame Ankokushoku Urushi zabarwiony jest na czarny kolor Ankokushoku.

Każde pióro wieczne Platinum Izumo posiada 18-karatową stalówkę z irydowanego złota. Każde opakowane jest w tradycyjne etui tzw. kimono i włożone do pudełka z drewna Paulowni. Pióra zaopatrzone są w konwerter, a ich ręcznie wykonane skuwki zabezpieczają pióro przed wyschnięciem dzięki opatentowanemu przez Platinum systemowi „slip&Seal”. Wszystkie te elementy sprawiają, że Izumo to nie tylko małe dzieła sztuki rzemieślniczej, ale przede wszystkim towarzysze na długie lata.

Zdjęcia pochodzą ze strony platinum-pen.co.jp

Dodaj komentarz