Tajemnica pędzli do kaligrafii japońskiej

Tradycyjna kaligrafia japońska wywodzi się z kultury chińskiej, dlatego tak wiele można znaleźć między nimi cech wspólnych. Kaligrafia japońska jest bardzo istotną sztuką, i pomimo, że dzieli się ją na kilka stylów pisma, pewne ustalenia obowiązują wszędzie, a najważniejszymi z nich jest sposób i kierunek, kąt pociągnięcia pędzla, oraz tempo kreślenia. Stawiając znaki nie powinniśmy się spieszyć, bowiem w Japonii kaligrafia uważana jest za formę medytacji, dlatego płynne, kontrolowane i świadome ruchy pędzla dają najpiękniejszy efekt. 

W Japonii za kolebkę kaligrafii oraz manufaktur zaopatrujących w pędzle, brush peny i wszelkie instrumenty niezbędne do tej sztuki uznaje się prefekturę Nara, zwaną dawniej Yamato. To właśnie tam narodziły się początki pisma japońskiego i to nie jest przypadek, że właśnie tam znajduje się manufaktura marki Akashyia, której pędzle i brush peny do kaligrafii ostatnio do nas przyjechały.

Ale o co właściwie chodzi z tymi pędzlami? Czym one się różnią od pozostałych? Odpowiedź jest prosta i chyba nikogo nie zaskoczy – włosiem. Akashyia jest jednym z najbardziej popularnych i cenionych producentów pędzli i instrumentów do kaligrafii. Od momentu powstania marki, aż do teraz wszystkie ich pędzle są robione wyłącznie ręcznie, a do ich stworzenia stosuje się głównie materiały naturalne, takie jak bambus, czy naturalne włosie. Stworzenie takiego pędzla to bardzo długi proces, który dzieli się na 14 etapów, począwszy od czesania włosów, poprzez kilkukrotne przycinanie, zwijanie, maczanie, suszenie, ponowne maczanie i suszenie, aż po sklejanie i nadanie ostatecznego kształtu. Oczywiście etapów może być znacznie więcej, wszystko zależy od rodzaju użytego włosia.

Instrumenty do kaligrafii japońskiej możemy podzielić na dwa rodzaje – tradycyjne pędzle do maczania, oraz brush peny zasilane na naboje. W ofercie Akashiya (tutaj i tutaj) znajdziemy zestawy brush penów z dekoracyjnymi piórnikami wykonywanymi ręcznie.

Jeden pędzel może składać się z mieszaniny nawet dziesięciu rodzajów różnego typu włosia! Kombinacji jest naprawdę wiele, a jest to zależne od właściwości jakie ma mieć pędzel, czy ma być twardy, miękki, średnio elastyczny, dla początkujących, czy dla osób zaawansowanych. Najbardziej popularnymi materiałami są włosy kozy, konia, łasicy, szopa pracza, królika, kota, wiewiórek (również tych latających), oraz jelenia. Istotny jest również obszar, z którego pobierane jest włosie, jak i pora roku.

Wszystkie wybrane przez nas grube pędzle: Akashiya Senjimon No. 3, Akashiya Ryumon i Akashiya Shinyosui No.3 są przeznaczone dla osób początkujących oraz średnio zaawansowanych kaligrafów. Ten najcieńszy pędzelek również posłuży do techniki sumi-e.

Zdarza się również, że pędzle robione są z włókien syntetycznych, są one używane przeważnie do tworzenia brush penów z systemem napełniania na wymienne naboje. A to dlatego, że są to instrumenty przenośne i sztuczne włosie sprawia, że brush pen posłuży nam po prostu na dłużej. Oczywiście, aby pędzle służyły nam jak najdłużej należy o nieodpowiednio dbać, zarówno o te z naturalnego włosia, ja i te z syntetycznego. Po każdym użyciu należy przepłukać pędzel pod bieżącą, letnią wodą, ściągając tusz z góry na dół, w kierunku, gdzie pędzel się zwęża i uważając jednocześnie, aby woda nie dostała się do miejsca, gdzie włosie łączy się z trzonkiem lub korpusem. Gdy po pędzlu będzie spływać czysta woda, to znak, że jest już zupełnie czysty i należy go umieścić na ręczniku oraz pozostawić do całkowitego wyschnięcia.

Dodaj komentarz